Fossiilisten liikennepolttoaineiden hinnat ovat saaneet jo kymmenet tuhannet suomalaiset allekirjoittamaan uutta lakia vaativan kansalaisaloitteen.
Bensiinin hinta hipoo kahta euroa jo käytännössä kaikkialla maassa. Ysikasin osalta yli kahden euron on jo menty kymmenillä asemilla ympäri Suomen. Kuva: Emmi Korhonen
Polttoaineveron kohtuullistamista ja "kohtuullisen hintatason turvaamista" vaativa uusi kansalaisaloite on siirtynyt yli satatuhatta nimeä keränneiden kansalaisaloitteiden joukkoon.
Ennestään niin sanotussa sadan tonnin kerhossa on kuusi muuta kansalaisaloitetta, joista peräti kaksi liittyy niin ikään perinteisen polttomoottoriautoilun kustannuksiin.
Lue lisää: Bensiinin ja dieselin hintatason turvaamista vaativa uunituore kansalaisaloite lähti räjähdysmäiseen kiitoon
Tuoreen turvaamisaloitteen keskeisiin vaatimuksiin kuuluu muun muassa velvoittava lainsäädäntö, joka pakottaisi kulloinkin päätäntävallassa olevan hallituksen "tarkistamaan ja muokkaamaan polttoaineiden valmisteveroa jokaisen polttoaineiden hintaan korottavasti vaikuttavan toimen voimaan tullessa, tai vähintään vuosittain budjettiriihen yhteydessä".
Aloitteessa ei oteta kantaa siihen, olisiko tällainen tulevia hallituksia sitova bensiinin ja dieselin hinnannousua estävä järjestely ylipäätään mahdollinen tai edes realistinen.
Bensiiniin ja dieseliin liittyvä hintakeskustelu on ollut viime viikot vilkasta, kun maailmanmarkkinahintojen kohoaminen on nostanut pumppuhinnat lähemmäs kahta euroa ja bensiinin 98E5-laadun osalta ylikin.
Eräs asiaan kantaa ottaneista on Autoliitto, joka varoitti eilen toimitusjohtajansa suulla bensiinin ja dieselin hinnan kohoamisesta lähivuosina mahdollisesti jopa useilla kymmenillä senteillä per litra.
Myös kansalliseen päästökauppaan liittyvissä taustapapereissa on arvioitu bensiinin litrakustannuksen voivan kohota vielä jopa 72 sentillä ja dieselin 52 sentillä.
Lue lisää: Fossiilittomaan liikenteeseen ehdotetaan nyt yli 70 miljoonan euron määrärahaa
Liikennepolttoaineiden poliittiset hinnannousupaineet liittyvät ennen muuta pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen asettamaan tavoitteeseen, jonka mukaan maan liikennepäästöt aiotaan puolittaa vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Suomen liikenne aiotaan samaisen jo tehdyn periaatepäätöksen mukaan muuttaa myös kokonaan nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä.
Lue lisää: Tällaisia olivat liikenneministeri Harakan (sd) perussuomalaisille jakamat tankkausvinkit - kertoi bensan maksavan saman verran kymmenenkin vuoden kuluttua
TetraSys Oy.