Ilta Sanoma

Teleoperaattorin tapa suitsia huijauspuheluita saa nettipuheluita käyttävien yritysten soitot näyttämään tuntemattomista numeroista tulevilta. Moni puhelu jää vastaamatta.

Teleoperaattori Elisa torjuu huijauspuheluita piilottamalla ulkomailta tulevien nettipuheluiden numerot. Suodattimeen joutuu myös suomalaisfirmojen puheluita, kertoo digitukiyritys Fiksarin teknologiajohtaja Heidi Kähkönen.

Teleoperaattori Elisa torjuu huijauspuheluita piilottamalla ulkomailta tulevien nettipuheluiden numerot. Suodattimeen joutuu myös suomalaisfirmojen puheluita, kertoo digitukiyritys Fiksarin teknologiajohtaja Heidi Kähkönen. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva, Jussi Nukari / Lehtikuva, Fiksari

Teleoperaattori Elisan tekemä ulkomailta tulevien puheluiden suodattaminen aiheuttaa haittaa joillekin suomalaisyrityksille. Puhelinyhteytensä ulkomailta kytkettävinä internet-puheluina toteuttavien yritysten soitot näkyvät Elisan liittymän omistajille tuntemattomasta numerosta tulevana. Tämä saa monen jättämään vastaamatta puheluihin.

Elisa kertoi IS Digitodaylle, että se torjuu ulkomailta tulevia huijauspuheluita soittajia paikantamalla. Ulkomailta Elisan liittymään tulevan puhelun osalta tehdään tarkastus, kun soittajalla vaikuttaa olevan Elisan matkapuhelinnumero. Tällöin Elisa tarkistaa, onko soittajan liittymä todella Suomessa vai ulkomailla.

Mikäli soittajan käyttämä aito numero on verkossa Suomessa, vaikka puhelu tulee ulkomailta, Elisa ei välitä numeroa vastaanottajalle. Itse puhelu kyllä menee läpi, mutta se näyttää tulevan tuntemattomasta numerosta.

Lue lisää: Eikö huijauspuheluita voi estää? Näin Suomen operaattorit vastaavat

Digilaitteiden käyttötukea ikäihmisille tarjoavan Fiksari Finland Oy:n teknologiajohtaja Heidi Kähkönen kertoo Elisan toiminnan haittaavan muuta yritystoimintaa.

- Tämä numeron näkymättömyys voi aiheuttaa potentiaalisesti isoja ongelmia tuhansille suomalaisille yrityksille ja organisaatioille, jotka yrittävät tavoittaa ihmisiä puhelimitse ja yleensä ihan tärkeällä asialla, Kähkönen sanoo.

Kähkönen sanoo Fiksarin huomanneen Elisan asiakkaiden vastaavan puhelinsoittoihin lokakuun lopusta alkaen merkittävästi aiempaa vähemmän. Viime viikolla joka kolmanteen yrityksen soittamaan puheluun ei vastattu.

Kähkönen itse kertoo antaneensa viime viikolla puhelintukea huijarisoittajan hämmentämälle iäkkäälle rouvashenkilölle, joka vastasi vasta useamman yrityksen jälkeen.

Fiksari käyttää ranskalaisen Aircallin internet-pohjaista soitto-ohjelmistoa, joka osaa näyttää 029-alkuisen yritysnumeron - muille kuin Elisan asiakkaille. Vastaavia ja yhtä lailla suodatettavaksi päätyviä puheluratkaisuja on useita.

Ongelmatilanteita on monenlaisia. Jos myöhässä asiakkaan luokse matkaava tukihenkilö yrittää soittaa asiakkaalle, puhelu tulee Elisan asiakkaalle tuntemattomasta numerosta. Samoin etäopastusta antava tukihenkilö soittaa asiakkaalle tuntemattomana näyttäytyvästä numerosta. Näihin jää helposti vastaamatta.

- On ihan selvä juttu, että huijauspuheluita pitää pyrkiä suitsimaan jotenkin, mutta tämä keino aiheuttaa tavallisille yrittäjille enemmän haittoja kuin estää huijareita, Kähkönen sanoo.

Kähkönen ehdottaa operaattoreille "whitelisteja" asiakkaille näytettävistä y-tunnuksen omistavien oikeiden yritysten oikeista puhelinnumeroista.

Kähkönen spekuloi, että Elisan toiminta saattaa poikia oikeusjuttuja yritystoiminnan haittaamisesta. Hän sanoo Fiksarin saattaneen ongelman Elisan tietoon, mutta operaattori ei ole vielä tarjonnut ratkaisuehdotusta.

- Kuvittelisin, että kilpailuviranomainen voisi ainakin kiinnostua tästä, sillä meidän palvelumme kilpailee suoraan Elisan OmaGurun kanssa. Nyt voisi tulkita, että he rajoittavat meidän toimintaamme omien asiakkaidensa suuntaan, Kähkönen toteaa.

Elisan mukaan ongelma ei ole heidän päässään, vaan siinä, miten yritykset toteuttavat puhelujärjestelmänsä. Elisa peräänkuuluttaa niiltä vastuullista toimintaa.

- Ongelma ei ole ip-puhelinohjelmistossa vaan siinä, että ohjelmistossa käytetään suomalaista numeroa ja puhelu tehdään ulkomaalaisen operaattorin kautta. Elisan ratkaisu saattaa aiheuttaa soittajanumeron näkymättömyyttä sellaisille toimijoille, joiden puhelut tulevat ulkomailta hyödyntäen samaa ominaisuutta kuin huijarit, vaikkakin hyvin tarkoituksin, sanoo Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä.

Mäkelän mukaan useimmat vastaavanlaiset tarpeet ovat toteutettavissa sellaisin keinoin, joissa saapuvan puhelun luotettavuus voidaan varmistaa. Elisa ei myöskään voi olla täysin varma, että esimerkiksi Fiksarin ongelmat johtuvat Elisasta tai tästä kyseisestä ratkaisusta.

- Yritysten ja organisaatioiden tulisi olla yhteydessä omaan operaattoriinsa asian ratkaisemiseksi ja varmistaakseen ettei ongelma johdu jostain täysin muusta asiasta, Mäkelä kehottaa.

Elisa alkoi ottaa ratkaisuaan käyttöön asteittain tämän vuoden heinäkuusta lukien. Operaattori tiesi etukäteen, että ratkaisu voi aiheuttaa ongelmia joillekin rehellisillekin toimijoille. Mäkelän mielestä niiden käyttämien ulkomaisten ip-puheluyritysten tulisi toteuttaa puhelut siten, että niiden oikeellisuus voidaan taata.

- Tämäntyyppisissä toimenpiteissä on aina riski lieveilmiöille, mutta uskomme sen kuitenkin tuovan huomattavasti enemmän hyvää kuin huonoa.

Elisa on toistaiseksi ainoa suomalaisoperaattori, joka estää huijauspuheluita tällä tavalla. Tilanne voi kuitenkin muuttua, sillä Suomeen tulee ennen pitkää yhtenäinen ratkaisu kaikille operaattoreille ja Elisa ehdottaa siihen omaa ratkaisuaan.

Elisa ei lämpene Fiksarin ehdotukselle puhelinnumerojen whitelistauksesta.

- Kyseenomaisen ratkaisun tekeminen sinänsä olisi teknisesti yksinkertaista, mutta se ei ratkaise ongelmaa, koska ennen pitkää huijarit alkavat käyttää erikseen sallittuja numeroita. Ratkaisun pitää perustua siihen, että se taho, joka välittää puhelun Suomeen, vastaa sen oikeellisuudesta.

Mahdollisten oikeusjuttujen uhkaan Elisa huomauttaa, että se toimii täysin voimassa olevien lakien mukaisesti ja sillä on velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin viestintäverkon turvallisuuden varmistamiseksi. Elisa painottaa myös sen ja muiden operaattorien tiivistä vuoropuhelua valvovan viranomaisen eli Traficomin kanssa.

Ilta Sanoma
vendredi 12 novembre 2021 10:42:00 Categories: Digitoday Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.