Ilta Sanoma

Ainakin Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaavan HSL:n osalta kilometrihinnoittelu on toistaiseksi hyllytetty.

Kilometrimalli on nyt jätetty pois HSL:n uuden lippuhinnoittelun jatkotarkastelusta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kilometrimalli voisi vielä nousta joukkoliikenteessäkin uudelleen pöydälle.

Kilometrimalli on nyt jätetty pois HSL:n uuden lippuhinnoittelun jatkotarkastelusta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kilometrimalli voisi vielä nousta joukkoliikenteessäkin uudelleen pöydälle. Kuva: Ella Kiviniemi

Helsingin seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta vastaava HSL kertoo tänään hyllyttäneensä suunnittelupöydällä pitkään olleen kilometripohjaisen hinnoittelumallin.

HSL:n mukaan mallissa matkalipun hinta olisi määräytynyt matkan pituuden mukaan, eli lipun hinta olisi veloitettu asiakkaalta vasta matkan päätyttyä.

Epäselvää on, missä mittakaavassa malli olisi perustunut yksittäisen matkustajan seurantaan.

Lue lisää: Traficom tutkinut myös henkilöautoliikenteen nopeuden ja sujuvuuden rajoittamista - 10 prosentin hidastamisella prosentin päästövähennys

"Malli on uusi ja monella tapaa lupaava ja saattaisi tukea joukkoliikenteen tehokasta järjestämistä. Kyselyissä moni asiakas piti mallia oikeudenmukaisena. Toisaalta jokainen matka maksaisi erikseen, ja se voisi vähentää joukkoliikenteen käyttöä erityisesti nykyiseen kausilippuun tottuneilla. Kilometripohjainen hinnoittelu siinä mittakaavassa, joka olisi HSL:lle sopiva, ei ole vielä yleistynyt maailmalla, joten ratkaisun vaatimat teknologiat ovat vielä kehitysvaiheessa", HSL perustelee tiedotteessa päätöstään.

Lue lisää: Lähteekö joukkoliikenteen käyttö vihdoin kasvuun? Kysely antaa jo viitteitä

Joukkoliikenteen kilometrityyppinen hinnoittelu on käytössä muun muassa osassa Hollantia, jossa matka joukkoliikennevälineissä leimataan lähtiessä ja poistuessa. Myös leimaamatta jättäminen veloittaa Hollannissa kortilta tietyn määrän arvoa, eräänlaisena sakkomaksuna.

Kilometri- ja seurantapohjainen hinnoittelu joukkoliikenteessä voisi toteutuessaan tukea myös yksityisautoilun hinnoittelemista nykyistä enemmän nimenomaan kilometriperustaisesti.

Ilta Sanoma
mercredi 10 novembre 2021 15:48:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.