Finnairin Tokioon lähdössä ollut rahtikone liukui osin ulos rullaustieltä liukkauden vuoksi viime helmikuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Otk" /> Finnairin Tokioon lähdössä ollut rahtikone liukui osin ulos rullaustieltä liukkauden vuoksi viime helmikuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Otk" />

YLE


Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) vaatii, että lentokenttäalueen turvallisuus on varmistettava myös poikkeusoloissa.

Finnairin Tokioon lähdössä ollut Airbus A350 -rahtikone liukui rullaustieltä osin ulos liukkauden vuoksi 21. helmikuuta tänä vuonna Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Lentokentän kunnossapitohenkilöstöä oli vähennetty koronapandemian supistaman lentoliikenteen vuoksi puoleen vuoden 2020 lopulla.

Otkes on antanut vaaratilanteen vuoksi kolme turvallisuussuositusta. Yksi niistä kohdistuu lentokenttiä hallinnoivalle Finavialle, jota kehotetaan kehittämään selkeät päätöksentekokriteerit lentoasemien kenttäalueiden tai niiden osien sulkemiseen keliolosuhteiden vuoksi.

Lisäksi Otkes suosittelee Liikenne- ja viestintävirastoa kehittämään valvontaa ilmailuorganisaatioiden toimintakentän nopeiden ja merkittävien muutosten varalta sekä tukemaan olemassa olevien organisaatioiden omavalvontaa.

Lisäksi Liikenne- ja viestintäviraston tulee varmistaa, että lentoyhtiöiden käytännön toimintaohjeistukset sisältävät lennonrekisteröintilaitteiden varmistamisen.

Lue myös:

Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä: drooni lensi läheltä lentokoneen siipeä 400 metrin korkeudessa

mercredi 10 novembre 2021 15:07:42 Categories: Helsinki-Vantaan lentoasema YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.