Autotoday

Mercedes-Benzin turvatyynypatentista 50 vuotta

Autotoday - logo Autotoday 04.11.2021 08:16:24 Clas von Bell

Lokakuun 23. päivä vuonna 1971 jäi autoilun passiivisen turvatekniikan kehityksen historiaan. Tuona päivänä tuolloinen Daimler-Benz AG jätti patenttihakemuksen numero DE 21 52 902 C2, joka koski "moottoriajoneuvon matkustajien iskusuojavarustetta".

Se tarkoitti turvatyynyä eli airbagia, jota yhtiön insinöörit olivat kehittäneet vuodesta 1966 ja kaiken kaikkiaan jo vuodesta 1951 lähtien.

Patenttihakemukseen vaadittiin 250 törmäys- ja 2500 kelkkatestiä sekä yksittäisten osien ja komponenttien tuhansia testikertoja. Työtä oli kuitenkin senkin jälkeen edessä, ja valmis turvatyyny esiteltiin ensimmäisen kerran S-sarjan sedanissa vuoden 1980 lopulla.

12 vuotta myöhemmin sekä kuljettajan että etumatkustajan turvatyynyt tulivat vakiovarusteiksi S-sarjassa, SL:ssä sekä 400 E - ja 500 E -malleissa.

Ensiesittelyn jälkeen teknologia kehittyi nopeasti: sivuturvatyyny esiteltiin vuonna 1995, ikkunaturvatyyny 1998, päätä ja kaularankaa suojaava sivuturvatyyny 2001, polviturvatyyny 2009 sekä isompi sivuturvatyyny ja turvavyöhön integroitu vyöturvatyyny 2013.

Uusimmassa S-sarjassa on ensi kertaa tarjolla lisävarusteena etuturvatyynyt myös takaistuimen uloimmilla paikoilla istuville matkustajille.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

jeudi 4 novembre 2021 10:16:24 Categories: Autotoday

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 LI-V6.3.2.1497

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.