Ilta Sanoma

Experimental-luokan lentokoneissa voidaan käyttää voimanlähteitä, jotka eivät ole käyneet läpi varsinaisille ilmailumoottoreille ominaista kallista tyyppihyväksyntää. Hyvinkään turmakoneen moottori ei kuitenkaan ollut tällainen.

Onnettomuustutkijat tuhoutuneen koneen parissa Hyvinkään lentokentällä. Lentokoneen potkurin vaurioista onnettomuustutkijat voivat tehdä johtopäätöksiä siitä, kävikö moottori koneen osuessa maahan.

Onnettomuustutkijat tuhoutuneen koneen parissa Hyvinkään lentokentällä. Lentokoneen potkurin vaurioista onnettomuustutkijat voivat tehdä johtopäätöksiä siitä, kävikö moottori koneen osuessa maahan. Kuva: Lassi Rinne

Hyvinkäällä syyskuun lopulla yhden henkilön kuolemaan johtaneen lentoturman tutkinta on tietojenkeräämisvaiheessa.

- Selvitämme faktoja, tutkintaa johtava Janne Kotiranta Onnettomuustutkintakeskus OTKES:sta tiivistää tilanteen.

Hyvinkään lentokentän tuntumassa tapahtuneessa onnettomuudessa yhdysvaltalaisen Van's Aircraft yhtiön valmistama RV-8 kone tuhoutui korjauskelvottomaksi. Koneen ohjaaja kuoli ja kyydissä ollut koreografi-ohjaaja Sami Saikkonen loukkaantui.

Lue lisää: Sami Saikkonen kertoo kasvojensa dramaattisesta korjauksesta - sattumus leikkaus­pöydällä sai hymyn huulille

Kyseistä kokometallirakenteista konetyyppiä valmistetaan rakennussarjana harrastelijailmailijoille, jolloin sen saa rekisteröityä niin sanottuun experimental-luokkaan. Experimental-koneen ylläpito on kustannusten suhteen halvempaa ja lupabyrokratia kevyempää kuin varsinaisilla yleisilmailukoneilla.

Experimental-luokan lentokoneissa voidaan käyttää voimanlähteitä, jotka eivät ole käyneet läpi varsinaisille ilmailumoottoreille ominaista kallista tyyppihyväksyntää, jossa jokaisen osan valmistusketju on huolellisesti dokumentoitu. Usein experimental-koneita voidaan käyttää ilmailubensiinin sijasta tavallisella autobensalla, toisinaan jopa dieselöljyllä, mikä tuo lentokustannuksiin huomattavaa säästöä.

Tyyppihyväksymättömien koneiden huolto on myös halvempaa kuin varsinaisten ilmailumoottoreiden.

Takavuosina experimental-luokan kevytilmailukoneiden onnettomuuksissa korostuivat niihin modifioitujen voimalaitteiden häiriöt ja rikkoontumiset.

Hyvinkään onnettomuuskoneessa käytetty Lycoming AEIO-360 moottori oli tyyppikelpuutettu ja taitolentokäyttöön hyväksytty ilmailumoottori, jonka huoltaminen on tiukasti määritelty valmistajan ja ilmailuviranomaisten ohjeiden mukaisesti.

Pienilmailussa yleisesti käytetyn nelisylinterisen boxer-moottorin peruskonstruktio on peräisin 1950-luvulta. Moottoriin on tehty vuosikymmenten saatossa vain vähäisiä muutoksia, jos moottorin evoluutiota ja suoritusarvoja verrataan esimerkiksi auton moottoreissa vastaavana aikana nähtyyn kehitykseen.

Tietojen kerääminen on yleensä onnettomuustutkinnan aikaa vievin osuus. Kun tutkijat ovat saaneet käyttöönsä riittävästi tietoja, alkaa salapoliisityötä muistuttava analyysiosuus. Niiden jälkeen edetään johtopäätöksiin ja lopulta laaditaan turvallisuussuositukset, jotta vastaavilta onnettomuuksilta vältyttäisiin. Se on onnettomuustutkinnan keskeinen tavoite.

- TV:n onnettomuustutkintasarjat antavat tutkinnan etenemisestä usein hieman väärän kuvan, kun niissä edetään niin nopeasti analyysivaiheeseen. Kotiranta sanoo.

Onnettomuuden keskeiset silminnäkijät ja todistajat on Kotirannan mukaan kuultu ja nyt tutkinnan painopiste on koneeseen ja konetyyppiin liittyvien asiakirjojen tutkimisessa. Tarvittaessa OTKES saa virka-apua yhdysvaltalaiselta kollegavirastoltaan NTSB:ltä (National Transportation Safety Board).

Kotirannan mukaan NTSB:n onnettomuustutkijoita on informoitu Suomessa yhdysvaltalaisvalmisteiselle experimental-koneelle tapahtuneesta onnettomuudesta.

Ilta Sanoma
lundi 1 novembre 2021 23:03:00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.