MTV

Onko mieli alamaissa? 7 tutkittua tapaa tulla iloisemmaksi - kokeile heti

MTV - logo MTV 24/05/2020 06:05:00 Valpuri Haapala
Luonnossa liikkuminen nostaa tutkitusti mielialaa. Kuvituskuva. © Shuttestock/Syda ProductionsLuonnossa liikkuminen nostaa tutkitusti mielialaa. Kuvituskuva.

Alavireistä mielialaa voi hoitaa kotikonstein.

Jos päivät kuluvat sohvalla istuen ja kiillotettuja somekuvia selaillen, ei ole ihme, mikäli mieli on alamaissa. Mieluummin kannattaisi lähteä ulos liikkumaan eikä vertailla itseään muihin. Popular Science -sivusto listasi tutkittuja ja helppoja keinoja, joilla lisätä iloa elämäänsä.

1. Juo teetä

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvikansaa, mutta kupillinen teetä silloin tällöin auttaa tutkitusti rauhoittumaan. Teen juomisen on huomattu laskevan stressihormoniksi kutsutun kortisolin tasoja elimistössä ja parantavan mielialaa.

2. Hymyile ja naura

Vuonna 2019 ilmestyneessä meta-analyysissä havaittiin, että kasvojen ilmeillä on pieni vaikutus ihmisen tunnetilaan. Hymyily siis tekee todella ihmisistä iloisempia - ainakin hetkeksi.

Nauraminen voi myös saada aikaan ketjureaktion, joka nostaa ihmisen mielialaa. Oma-aloitteinen nauraminen voi johtaa aitoon nauruun ja kohottaa mielialaa ainakin hetkellisesti.

3. Liiku

Liikunnan tiedetään kohentavan ja tasapainoittavan mielialaa sekä suojaavan masennukselta

Liikunnan ei tarvitse olla kovatehoista kuntotreeniä vaan jo kävely, venyttely, portaiden nousu tai kotitöiden tekeminen voi tehdä iloisemmaksi.

4. Ajattele hyvää muista ihmisistä

Vuonna 2019 ilmestyneessä tutkimuksessa havaittiin, että ystävällisyys muita kohtaan vähentää ahdistuneisuutta ja lisää onnellisuutta. Sen sijaan, että kadehtisi ihmistä esimerkiksi loisteliaan some-elämän vuoksi, kannattaakin hänelle toivoa hyvää päivää.

Lue myös: Kärsitkö sinäkin mitättömyyden tunteesta? "Arvostamme kiirettä, emmekä koskaan ole tarpeeksi kiireisiä"

5. Ole luova

Yhdysvaltalaiset psykologit ovat huomanneet tutkimuksissaan, että piirtäminen parantaa lasten mielialaa ja harhauttaa negatiivisista ajatuksista. Myös aikuisilla luovuus - kuten omalla reseptillä kokkaaminen, kirjoittaminen, musisointi tai piirtäminen - näyttää olevan yhteydessä onnellisuuteen ja avoimuuteen uusille kokemuksille.

6. Auta muita

Altruismi eli epäitsekkyys ja pyyteettömyys tekee hyvää niin saajalle kuin antajallekin. Toisten auttaminen on tutkimuksissa yhdistetty muun muassa kohonneeseen mielialaan. Ilmiötä on selitetty sillä, että hyvän tekeminen vapauttaa mielihyvää aiheuttavia hormoneja.

Hyvän tekemistä voi harjoittaa esimerkiksi soittamalla ystävälle tai sukulaiselle, jolla tietää olevan vaikeaa.

7. Ole kosketuksissa luontoon

Luonnossa käymisen on huomattu tutkimuksissa kohentavan mielialaa. Kävely ja oleskelu esimerkiksi metsässä stimuloi monia aisteja, jotka aktioivat ihmisessä mielihyvää ja vähentävät stressiä. Samalla ymmärrys luonnon jatkuvuudesta ja kiertokulusta saattavat lisätä elämän tarkoituksellisuuden tunnetta.

Jos pääsyä luontoon ei ole, voi lohtua hakea huonekasveista. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että myös sisäkasvien hoitaminen voi vähentää stressiä.

Oma osansa on auringonvalolla, joka monen ihmisen kohdalla lisää onnellisuutta. Valo lisää mielialaa säätelevien serotoniinin ja dopamiinin tuotantoa elimistössä.

Lue myös: Missä lapsesi kasvaa? Pysäyttävä tutkimus osoitti mielenterveyden häiriöiden ja vehreyden vahvan yhteyden - jopa yli puolet pienempi riski

Lue myös: Kuinka olla onnellinen? Onnellisuusprofessorin 15 neuvoa parempaan arkeen - nämä vinkit voivat muuttaa elämäsi suunnan! 

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähteet: Popular Science, Nature, Psychology Today, UKK-instituutti, American Psychological Association, Mieli.fi

*******

Lue lisää lifestyle-uutisia MSN.fi:stä:

Erotatko sinä, kumpi on kumpi? Äidin ja tyttären yhteiskuvaa äimistellään

6-vuotias löysi järvestä aarrearkun - samalla ratkesi 8 vuoden mysteeri

Saatko ruokailutottumuksistasi päänsärkyä?

VISA: Testaa tietosi Suomen ruokakulttuurista!

Lue myös: Horoskooppi MSN.fi:ssä!

Klikkaa alla olevaa kuvaa ja muistele hetki Nokian siisteimpiä klassikkoluureja

24. toukokuuta 2020 9:05:00

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS
Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.41819 - Firebird 3.0 WI-V6.3.6.33265

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.