Det finns inga bevis på att en digitaliserad förskola leder till bättre kunskapsinhämtning hos barn - snarare tvärtom. Det skriver Hugo Lagercrantz, professor emeritus i barnmedicin, på SvD Debatt.
Han ger replik på en rad förskoleforskare som på samma debattsida i söndags efterlyste en digitaliseringsstrategi för förskolan.
Förskolebarn behöver direkt vuxenkontakt och aktivering av motoriska funktioner för inlärning och förståelse - det erbjuder inte en tvådimensionell skärm, skriver Lagercrantz.
"Först när barnen börjar i skolan kan de ha nytta av digitala medier under förutsättning att det kombineras med klassisk lärarundervisning, bokläsning och välskrivning."
Relaterade länkar:
Hugo Lagercrantz: "Förskolan bör inte digitaliseras" (Svenska Dagbladet)
Förskoleforskare: "Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi" (18 juni) (Svenska Dagbladet)
Läs mer om Förskoledebatten på Omni