Fem personer kan ha dött som en direkt följd av de långa telefonköerna till larmnumret 112 förra sommaren, visar SOS Alarms egen utredning enligt DN.
- Det är otroligt sorgligt. Det är beklämmande att det blir på det viset, det känns så klart inte bra, säger SOS Alarms verksamhetschef Camilla Nylén.
Enligt SOS Alarms avtal med staten ska det i snitt ta åtta sekunder innan en operatör svarar, och aldrig mer än en halv minut.
De fem dödsfall förra sommaren som utredningen pekar ut gällde en drunkning och ett hjärtstopp. Då var svarstiden mellan tre och fyra minuter.
Relaterade länkar:
Nylén: Vi jobbar nu stenhårt på att förbättra våra svarstider (Dagens Nyheter)
Fler fickringningar till 112 - särskilt från nya mobiler (11 juni) (Sveriges Radio)
En granskning av Riksrevisionen pågår och ska redovisas i december (23 april) (TT)
Läs mer om Rapporterna om SOS Alarm på Omni