Torsdagens besked från livsmedelsjätten Mondelez om deras ryska verksamhet var svävande - de ger ett litet finger, men inte hela handen. Det säger varumärkesforskaren Eva Ossiansson vid Göteborgs universitet till SVT Nyheter.
Ossiansson är tveksam till att konsumenternas fokus kommer flyttas i och med beskedet. I liknande fall har företag kunnat stävja kritiken väl genom att snabbt gå ut med tydliga besked om att man lägger ner sin ryska verksamhet, säger hon.
- Här har man dragit ut på det beslutet under en rätt lång tidsperiod när det har varit rätt så tyst.
På torsdagen meddelade Mondelez, som bland annat äger Marabou, Daim och O'boy, att de ska skilja den ryska verksamheten från resten av företaget före årsskiftet.
Relaterade länkar:
Ossiansson: Kan hända att det inte blåser över och att de får kritik även för detta (Sveriges Television)
Marabous ägare separerar ryska affärer (15 juni) (TT)
Pressmeddelandet från Mondelez (15 juni) (www.mondelezinternational.com)
Läs mer om Ryska invasionen på Omni