Prisvärda svensk-spanska skovarumärket Morjas - som sedan starten 2017 har gått all in på onlineförsäljning av randsydda kvalitetsskor, sneakers och espadrillos - har i dagarna öppnat sin första fysiska butik. Casa Morjas, som butiken kallas, ligger på Humlegårdsgatan 19 i Stockholm och är designad och framtagen av Morjas grundare Henrik Berg och inredningsarkitekten Victor Ingmo Magnergård.
- Fokus har legat på hantverket i butiken. Inte en centimeter av lokalen har lämnats orörd - från travertinen som täcker golven till de massiva träbalkarna som monterats under ett specialdesignat ljustak, säger Jack Ladow, kommunikationsansvarig på Morjas.
Längst inne i den 92 kvadratmeter stora butiken finns även en diskret caféhörna där det serveras kaffe, dryck och traditionella tapas. I samband med utvecklingen av flaggskeppsbutiken så passade man även på att uppdatera Morjas varumärkesidentitet. Den nya loggan är inspirerad av medelhavets lugna vågor och är matchat med en terrakottafärg som, för den uppmärksamme, kan synas i små detaljer runtom i butiken.
- Hela tanken är att butiken ska vara en förlängning av varumärket, och inte "bara" en butik, där kunden ska kunna uppleva de kontraster som format oss, säger Ladow.