NyTeknik

Nya studien sågar syntetiska bränslen: "Absolut avgörande"

Logotyp för NyTeknik NyTeknik 17/05/2021 07:00:00 John Edgren

Nu lanserar tre jättar förnybar bensin med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Samtidigt sågas syntetiska bränslen som företeelse av europeiska forskare.

© Bosch

Efter R33 Blue Diesel har Bosch, Shell och Volkswagen nu tagit fram Blue Gasoline. Den bygger på 33 procent förnybart material och ska enligt Bosch ge 20 procent lägre koldioxidutsläpp per körd kilometer. Bränslet ska kunna användas i alla bensinbilar, och under året är tanken att drivmedlet ska spridas på Bosch anläggningar, med början i Tyskland.

Många ser e-bränslen som framtiden, där förnybar el omvandlas till flytande drivmedel. Samtidigt har European Federation for Transport and Environment släppt en studie som hävdar att syntetiskt e-bränsle inte är ett vettigt alternativ, varken sett till miljön eller plånboken.

Ett av deras starka argument är att batteridrivna elbilar använder energin cirka fem gånger mer effektivt än om den brukas för att framställa grönt, syntetiskt bränsle.

"Kommer kräva mycket energi"

Men varför spelar det roll hur mycket energi fordonet använder om milen ändå avverkas utan CO2-utsläpp?

- Ur ett miljömässigt perspektiv är energieffektivitet absolut avgörande, eftersom vi ska sikta på att minska vår förbrukning inom transportsektorn. Sedan har vi andra sektorer som flyget och sjöfarten, som kommer att kräva stora mängder energi för att klara av sin omställning, De har inte möjlighet att att köra batteridrivna elbilar för att nå nollutsläpp, så de kommer vara beroende av grön vätgas och koldioxidfria syntetiska bränslen. För ändamålet kommer de kräva väldigt mycket energi, säger Lucien Mathieu, huvudförfattare till studien, till Ny Teknik.

Läs mer: Extrema terräng-pickupen för de som redan har allt

Vägtransportsektorn har redan ett alternativ som är konkurrenskraftigt och dessutom kommer att bli ännu billigare och effektivare i framtiden.

- Eftersom batteridrivna elbilar finns redan i dag så borde vi givetvis välja de mest effektiva alternativet, och bidra med energiöverskottet till de sektorer som bäst behöver det för att bli koldioxidfria, säger han.

Lucien konstaterar att det också är en fråga om tillgången på förnybar energi. Sett till livscykelutsläpp är inte ens förnybar el helt koldioxidfri i och med att själva produktionen och uppförandet av till exempel solceller och vindkraftverk i sig bidrar till utsläpp.

"Batteridrivna bilen effektiv"

Men med syntetiska bränslen lämnas ännu större marginaler för vad som får kallas koldioxidfritt, hävdar Mathieu.

- Med syntetiska bränslen är kravet inte att de ska tillverkas med 100 procent förnybar el, utan siffran ligger snarare på 80 procent,  beroende på källan, Och det innebär att bilar som kör på syntetiskt bränsle, som sägs vara hållbart, fortfarande kommer att släppa ut mycket mer än en batteridriven elbil. Det är helt enkelt svårt att konkurrera med den batteridrivna bilen eftersom den är så effektiv, säger han.

Mathieu ser inte ens syntetiska bränslen som ett alternativ för att göra den rullande flottan med förbränningsmotorer fossilfri. För de bör istället fasas ut snabbare.

- Det finns några industrier som pushar för det här alternativet, olje- och gasindustrin samt underleverantörer till bilindustrin, Men det europeiska regelverket borde hålla sig starka inför det här, och välja tekniken som är bäst för miljön och plånboken, säger Lucien Mathieu till Ny Teknik.

lundi 17 mai 2021 10:00:00 Categories: NyTeknik

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS
Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.