Ilta Sanoma

Juuri nyt
MH17:n turman jälkiä lähellä Grabovon kylää Itä-Ukrainassa.

Julkaistu:

Rostovin lentotiedotusalueelle annettiin vain reilut 17 tuntia ennen malesialaisen matkustajakoneen pudottamista erikoinen lentokielto.
Malesialaisen MH17-lentokoneen pudottamisesta Itä-Ukrainan ilmatilassa tulee kuluneeksi tasan kolme vuotta tänään maanantaina 17. heinäkuuta.

298 ihmisen kuolemaan johtaneen turman selvittely on yhä kesken, mutta kansainvälinen tutkimusryhmä on toistaiseksi osoittanut jo sen, että lentokone pudotettiin venäläisvalmisteisella Buk-ohjuksella Itä-Ukrainan kapinallisten hallussaan pitämältä alueelta Donbassissa.

Turman tutkintaan liittyy kuitenkin yhä epäselvyyksiä ja runsaasti Venäjän levittämää disinformaatiota.

Yksi erikoinen Venäjään liittyvä yksityiskohta nousee esille Forbes-lehden tuoreesta venäjänkielisestä jutusta, jonka on kirjoittanut lehden lentoasiantuntija Vadim Lukashevitsh. Hänellä on pitkä henkilöhistoria sotilasilmailussa ja hän on osallistunut muun muassa Suhoi-hävittäjien kehittämiseen.

Lukashevitsh kiinnittää jutussaan huomiota lentokieltoilmoitukseen, josta oli annettu tieto Itä-Ukrainan sota-alueeseen rajoittuvalle Rostovin lentotiedotusalueelle vain päivä ennen malesialaisen Boeing 777:n alasampumista. Lentäjille annetussa Notam-ilmoituksessa mainittiin, että Rostovin alueella saisi 17. heinäkuuta 2014 alkaen lentää vain lentopinnalla FL530, mikä vastaa noin 16 150 metrin korkeutta maanpinnasta.

- Rajoitukset otettiin käyttöön "lentojen turvallisuuden takaamiseksi" ja syyksi mainittiin "Ukrainan alueella lähellä Venäjän rajaa käynnissä olevat sotatoimet ja Ukrainan alueelta Venäjän suuntaan kohdistuva ammunta", Lukashevitsh kirjoittaa.

Lukashevitshin mukaan lentokielto olisi voimaan tullessaan käytännössä pysäyttänyt siviililentoliikenteen Venäjän puolella Ukrainan vastaisella rajalla, sillä matkustajakoneet eivät lennä yli 16 kilometrissä. Näin ollen esimerkiksi MH17 ei olisi edes voinut jatkaa lentoaan silloisella reitillään Venäjän ilmatilaan, johon se oli juuri tulossa ennen pudottamistaan Donbassissa.

Lukashevitshin mukaan on erikoista, että vaikka Itä-Ukrainan konflikti oli jatkunut jo muutaman kuukauden ajan alueella, jossa oli myös Ukrainan omia Buk-ilmatorjuntaohjuksia, niin Venäjä havahtui vasta reilua vuorokautta ennen MH17:n turmaa siihen, että ohjukset muodostaisivat uhan siviilikoneille Venäjän puolella.

- Eli juuri kun Venäjä varautui siihen mahdollisuuteen, niin yhtäkkiä "jokin Buk" pudottaa matkustajakoneen. Uskotteko te tällaiseen uskomattomaan yhteensattumaan? Lukashevitsh kysyy artikkelissaan.

Venäjän uuden lentokiellon piti astua ilmoituksen mukaan voimaan juuri turmapäivän aamuna kello 00.00 - eli Moskovan ajan mukaan vain 17 tuntia ja 20 minuuttia ennen kuin malesialainen MH17 pudotettiin Donbassissa. Kyseessä on lentäjille annettu Notam-tiedote, jonka numero on NOTAM UUUUV6158/14.

Turmaa edeltäneistä Rostovin lentorajoituksista kerrotaan myös Dutch Safety Boradin onnettomuustutkintaraportissa sivulla 180. Raportin mukaan kyseisessä lentotiedotteessa on kuitenkin "sisäinen ristiriita", sillä tiedotteessa mainitaan kaksi eri lentokorkeutta.

Onnettomuustutkimusryhmän raportin mukaan Venäjä julkaisi 16. heinäkuuta kaksi Notam-tiedotetta Rostovin lentotiedotusalueelle, ja niissä molemmissa mainittiin sama lentokorkeusrajoitus kuin Ukrainankin puolella oli tuolloin käytössä, eli FL320.

- NOTAM UUUUV6158/14-tiedotteen lopussa sanotaan kuitenkin, että se ulottuu maasta aina lentopinnalle FL530 asti. Toisin sanoen, tämä kyseinen lentotiedote mainitsee kaksi erilaista lentokorkeutta, tutkimusryhmän raportissa todetaan.

Onnettomuustutkintaraportin sivulla 190 mainitaan myös kyseinen erikoinen lentorajoitus, joka oli merkittävä myös siksi, että Venäjä ilmoitti siinä rajoittavansa ilmatilansa käyttöä vedoten nimenomaan Itä-Ukrainan taisteluihin.

- Lentotiedote piti sisällään ristiriitaista tietoa lentokorkeuden suhteen, loppuraportti tyytyy kuitenkin toteamaan lakonisesti.

Venäläiset ovat aiemmin syyttäneet Ukrainaa muun muassa siitä, ettei Ukraina kieltänyt siviilikoneilta ilmatilansa käyttöä ennen MH17:n turmaa. Ukrainan puolella oli turmahetkellä voimassa lentorajoitus, jonka mukaan koneiden oli lennettävä vähintäänkin lentopinnalla FL320 mikä vastaa noin 9754 metrin korkeutta.

Lukashevitshin mukaan turmapäivänä 17. heinäkuuta 2014 Rostovin alueella lensi ennen malesialaiskoneen turmahetkeä kuitenkin yli 160 siviilikonetta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että Venäjä ei jostain syystä siis ottanut käyttöön tiukkaa FL530-rajoitustaan.

Lukashevitsh ei avaa artikkelissaan lentotiedotteen ristiriitaisia lentopintatietoja, vaan tyytyy ainoastaan ihmettelemään, miksi tiukempaa lentorajoitusta ei kuitenkaan otettu Venäjän puolella käyttöön ja toisaalta miksi Rostovin lennonjohto ei edes varoittanut MH17-lentoa siitä, että Venäjän puoleinen ilmatila oli käytännössä määrätty suljettavaksi siviilikoneilta.

MH17:n pudottamiseen liittyvä rikostutkinta on yhä kesken. Ei ole tiedossa, aikooko kansainvälinen tutkimusryhmä (Joint Investigation Team) ottaa jotain kantaa myös Rostovin alueen ristiriitaiseen lentokieltoon ja sen mahdolliseen käyttökelpoisuuteen todistusmateriaalina.

Yksi mahdollinen selvitettävä seikka olisi esimerkiksi se, oliko Venäjän lentokieltoilmoitukseen jäänyt esimerkiksi inhimillisen virheen vuoksi maininta kahdesta eri lentopinnasta, minkä vuoksi sitä ei voitu ottaa heti 17. heinäkuuta käyttöön. Tai oliko Venäjän tarkoitus neuvotella Ukrainan kanssa siitä, että Ukrainankin puolella otettaisiin käyttöön FL530, mutta neuvotteluja ei ehditty aloittaa ennen kuin venäläismieliset kapinalliset ehättivät jo tehdä kohtalokkaan virheensä ja pudottaa matkustajakoneen.
Ilta Sanoma
17. heinäkuuta 2017 20:41:12 Categories: Ilta Sanoma Ulkomaat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS
Suomi sisu kantaa
NorpaNet Alpha 1.0.44.37810 - Firebird 3.0 WI-V6.3.1.32594

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.