Ilta Sanoma

Juuri nyt

Julkaistu:

Matkailu
Osa Helsingistä Mallorcalle matkalla olleen koneen matkustajista on tyytymättömiä Norwegianin toimintaan.
Koneellinen iloisia suomalaisia suuntasi perjantaiaamuna Helsingistä lähteneellä suoralla lennolla kohti Espanjan Palma de Mallorcaa.

Ilo loppui kuitenkin lyhyeen, kun Norwegianin kone laskeutuikin Barcelonan kentälle kesken matkan. Täysi koneellinen matkustajia hätistettiin koneesta terminaaliin harhailemaan.

IS kertoi aiemmin perjantaina Espanjan-farssista sivuillaan:
Kun IS sai ensimmäisen yhteydenoton Barcelonassa jumissa olevalta matkustajalta kello kolmen aikaan iltapäivällä, IS otti sen jälkeen saman tien yhteyttä Norwegianiin ja tiedusteli tilanteesta.

Norwegianilta vastattiin IS:lle vasta kello kahdeksan aikaan illalla Suomen aikaa. Vastausviestissä ilmoitettiin, että lennolla olleet matkustajat olisivat nyt hotellilla.

-?Lennolla olleet matkustajat ovat nyt hotellissa ja teemme kaikkemme, jotta he pääsevät määränpäähänsä mahdollisimman pian. Lähetämme heille lisätietoja tekstiviestillä ja päivitämme tiedot myös nettisivuillemme heti, kun meillä on lisätietoja, Norwegianin viestintävastaava Tarja Valde-Brown viestittää.

Useat Barcelonassa yhä myöhään perjantai-iltana yhä jumissa olevat matkustajat ovat ottaneet Ilta-Sanomiin yhteyttä ja raportoineet, että Norwegianin kertomat asiat eivät pidä paikkaansa. Matkustajien kertomuksissa toistuu yhdenmukaisesti, että lentokentältä ei ole saanut apua hotellien tai jatkolentojen järjestelyyn. Tekstiviestejä on tullut koko päivän aikana vain kaksi: ensimmäinen kello yhden aikaan päivällä tunti koneen laskeutumisen jälkeen, ja toinen kahdeksalta illalla. Viimeisessä viestissä kehotettiin ottamaan yhteyttä Norwegianin infotiskiin.

Näin matkustajat kuvailevat tapahtumia kentällä


Espoolainen Saija Eteläaho on yksi matkustajista, joka on nyt jumissa Barcelonan lentokentällä.

Eteläaho kertoo, että Norwegianin IS:lle antamat lausunnot eivät pidä ainakaan heidän seurueensa osalta paikkaansa.

-?Norwegianilta on tullut meille päivän aikana tasan kaksi tekstiviestiä, eikä niistä ole selvinnyt mitään tietoa jatkosta. Tiedotus on ollut ala-arvoista, Eteläaho kertoo.

Kolmihenkinen seurue soitti asiakaspalveluun yhteensä viisi kertaa saamatta vastauksia kysymyksiinsä. He kävivät myös useaan kertaan Norwegianin infotiskillä lentokentällä. Viidennellä puhelulla asiakaspalvelusta Suomesta käsin annettiin ymmärtää, että he voisivat itse hankkia itselleen hotellin, jos lentokenttähenkilökunta ei auta.

-?Saimme nyt varattua itsellemme lennot Palmaan. Kone lähtee tunnin päästä, mutta sekin on ylibuukattu. Jännitämme nyt kentällä, pääsemmekö lennolle vai joudummeko etsimään hotellia, Eteläaho sanoo IS:lle.

Kello on puhelun aikaan kymmenen illalla Espanjan aikaa.

Eteläaho sanoo, että hän ja hänen matkakumppaninsa ovat kaikki matkustaneet paljon elämänsä aikana ja heillä on nettiyhteys käytössään. Sama ei suinkaan koske kaikkia koneen matkustajia.

-?Joukossa oli paljon vanhempia ihmisiä, joista osa oli suorastaan hädissään. He tukeutuivat toisiinsa siinä tilanteessa.

Matkustajat eivät kritisoi sääolosuhteita, joille ei mahda mitään, vaan sitä, että matkustajat jätettiin täysin oman onnensa nojaan.

-?Kun meidät häädettiin koneesta terminaaliin, vastassa ei ollut ketään kertomassa, mitä ihmettä seuraavaksi tapahtuu ja mistä saamme lisää tietoa. En ole koskaan nähnyt mitään tällaista matkustaessani.

"Se on ihan bullshittiä"


Kolmen suomalaisnaisen porukan oli määrä saapua perjantaina päivällä Norwegianin lennolla Mallorcalle viettämään pitkää viikonloppua lämpimässä. Ennakkoon varattu talo ja Palma de Mallorcan kentälle odottamaan buukattu taksikyyti vaihtuivatkin ukkosen seurauksena tehtyyn reittimuutokseen, Barcelonan kenttään ja suureen epätietoisuuteen.

Yksi ryhmään kuuluvista naisista kertoo parin sadan lentomatkustajan purkautuneen koneesta terminaaliin laskeutumisen jälkeen. Seuraavien tuntien aikana tietoa tilanteesta saatiin niukasti.

-?Olimme kuusi tuntia siellä transit-alueella. Sinä aikana tuli yksi ilmoitus. Tekstiviestissä pahoiteltiin reitin muuttumista ja kerrottiin heidän järjestelevän meille vaihtoehtoja.

Naisen mukaan kukaan ei neuvonut terminaalissa harhailevia matkustajia. Ruokaa varten jaettuja 15 euron kuponkejakin sai vain, jos ymmärsi käydä itse pyytämässä.

-?Meillä oli lopulta asiat ihan hyvin, mutta siellä oli perheitä ja hädissään olevia vanhuksia, joilla ei ollut tietoa siitä mitä tapahtuu.

Norwegianilta kerrottiin alkuillasta, että epäonnisella lennolla olevat matkustajat ovat nyt hotellissa odottamassa jatkovaihtoehtoja. Matkustajana olleen naisen mukaan tämä ei pidä paikkansa.

-?Se on ihan bullshittiä, osa porukasta on edelleen siellä kentällä. Itse tulimme omatoimisesti tänne lentokenttähotelliin, hän kertoi iltakymmenen jälkeen.

Illan alkaessa hämärtää osa matkustajista alkoi keräillä laukkujaan ja poistua kentältä omatoimisesti. Osa ryhtyi katsomaan itse jatkoyhteyksiä Mallorcalle, jonne osan koneista tiedettiin jo pystyneen laskeutumaan.

Nainen kertoo myös heidän päätyneen lopulta varaamaan itse uudet lennot toiselta yhtiöltä seuraavalle aamulle ja huoneet lentokenttähotellista.

-?Hintaa hotellille, lennoille ja muulle tuli meiltä noin 1500 euroa. Siellä Mallorcalla meillä on maksettu kyydit, talot ja kaikki. Kyllä tästä tappiota tulee.

Korvausta aiheutuneista kuluista ei välttämättä makseta, koska lennon viivästys johtuu luonnonolosuhteista. Naisen mukaan kolmikko on varautunut kärsimään taloudellisen tappion, mutta aikoo yrittää periä rahoja takaisin Norwegianilta.

-?Yritämme varmaan, mutta tuskin maksavat.

Matkustajia harmittaa lentokentällä hukattu päivä, koska heidän odotettu lomansa on vain muutaman päivän mittainen.

-?Tiedotus on tässä se mikä ottaa päähän. Jos olisimme tienneet tästä niin olisimme voineet lähteä vaikka kävelemään Barcelonaan silloin päivällä.
Ilta Sanoma
14. syyskuuta 2019 2:40:36 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa Reuters

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS
Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.41819 - Firebird 3.0 WI-V6.3.4.32939

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.