Autotoday

Auto- ja tiefoorumi on huolissaan: Tiestö rapistuu osaajien ja tutkimuksen puutteeseen

Autotoday - logo Autotoday 12/02/2019 9:27:11 Clas von Bell
© Kuva: Timo Eskeli.

Tie- ja liikennealalla ei ole riittävästi osaajia ja tutkimusrahoitusta ja tieinfran kunto on huono. Ilmasto ja liiketoimintaympäristöt muuttuvat nopeasti ja vaatimukset infralle kasvavat, todetaan Auto- ja tiefoorumin tiedotteessa.

Tiestö rapistuu osaamisen puutteessa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi alalla huippuosaajia ja vielä aivan oikeissa tehtävissä, mutta meiltä puuttuvat osaajien massat. Pelkkä osaajien määräkään ei ole ratkaiseva, vaan osaamistakin pitää päivittää. Tämä tarkoittaa tutkimusta ja täydennyskoulutusta, tiedotteessa todetaan.

Auto- ja tiefoorumi on huolissaan alan osaamisesta ja esittää, että valtion on investoitava tie- ja liikennealan tutkimukseen. Tavoitteena pitäisi olla se, että yhden prosentin investoinnilla saadaan vähintään kymmenen prosenttia lisää tuottavuutta/tienpitoa. Tutkimus ja sen rahoittaminen pitää saada osaksi pitkäjänteistä 12- vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, Auto- ja tiefoorumi vaatii.

- Jatkossa samalla rahalla pitää saadaan enemmän aikaiseksi. Teiden käyttö muuttuu, jolloin myös väylien pitää muuttua, jolloin tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön autonominen ajaminen ja kuljetuskaluston massoja voidaan nostaa. Olosuhteet, kuten ilmasto, muuttuvat nopeasti, jolloin vanhat ratkaisut eivät päde, sanoo Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

Auto- ja tiefoorumin mukaan peruskoulutukseen, muuntokoulutukseen ja täydennyskoulutukseen pitää saada lisää aloituspaikkoja ja resursseja, jotta osaajapulaan voidaan vastata. Alan tuottavuuden kasvu edellyttää digiosaamista kaikissa tehtävissä.

- Alalla on työvoimapulaa suunnittelussa, rakentamisessa, työnjohdossa ja logistiikan työtehtävissä. Osaajien puuttuessa töitä jää tekemättä, aikataulut pettävät ja kustannukset nousevat, jatkaa Raitanen.

- Jos kuljettajapula edelleen pahenee, kuljetusten toimitusvarmuus heikkenee. Tämä näkyy myös ylitöiden lisääntymisenä ja sitä kautta kustannusten kasvuna, toteaa Logistiikkayritysten Liiton toimitusjohtaja Pekka Aaltonen.

Auto- ja Tieforum (ATF) on 28:sta tiestön ja tieliikenteen asiaa ajavasta järjestöstä koostuva vaikuttamis- ja tiedotusyhteistyöfoorumi, joka on perustettu jo 1990 -luvulla. Foorumi toimii järjestöjen yhteisenä äänenä ja asiantuntijana pyrkien edistämään tiestön ja tierahoituksen kehittämistä. Suomen Tieyhdistys toimii ATF:n asiamiehenä.

Lisätietoja ATF:stä ja sen jäsenistä osoitteesta http://www.tieyhdistys.fi/tieyhdistys-ry/atf/

12. helmikuuta 2019 11:27:11 Categories: Autotoday Sporting News

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS
Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.41819 - Firebird 3.0 WI-V6.3.4.32939

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.