NyTeknik

Toyotahybriden ska vinna världens tuffaste race

Logotyp för NyTeknik NyTeknik 12/06/2019 11:21:00 Felix Björklund
© Toyota

När det kommer till motorsport är amerikanska Indianapolis 500 världens äldsta race. Monaco Grand Prix är den lyxigaste tävlingen. Men när det kommer till uthållighet är det Le Mans som gäller. För här handlar det inte bara om vem som har snabbast bil eller bäst teknik - utom även om grejerna håller och hur man ska få bilen att överleva ett enormt plågsamt dygn.

Och i de fall då detta misslyckas kan konsekvenserna bli katastrofala.

I år kommer Toyota till startlinjen som regerande mästare i toppklassen LMP1. En titel de lyckades knipa efter sex misslyckade försök.

Läs mer: Nissan: Våra batterier håller längre än bilarna

- Vår vinst i fjol kom som ett resultat av att vi ändrade vår testregim. Tidigare har vi varit fokuserade på prestanda och teknik. Men efter tre år, då vi hade de snabbaste bilarna (2014-2016) var vi tvungna att ändra något eftersom vi misslyckades med att ta segern. Vi var inte tillräckligt bra på att hantera oväntade saker - och under ett dygns racing så är riskerna för att just någonting oväntat händer stora, säger Pascal Vasselon, teknisk chef för Toyota Gazoo Racing.

Så vad gjorde teamet? Jo, de satsade mindre tid på utveckling och la istället mer tid på bana - bara för att genom åtskilliga timmars nötande provocera fram oväntade händelser. Och förändringen gav resultat direkt. I fjol var det inget snack om vilket team som skulle ta hem segern.

Att vinsten skulle vara bero på att både Audi och Porsche har lagt hatten på hyllan och övergett Le Mans är något som teknikchefen avfärdar.

- Vårt problem var inte prestanda och konkurrenterna var inte det som gjorde att vi förlorade. Vi skulle ha vunnit de två åren innan då de var med. Men med det sagt så är det tråkigt att de inte längre kör. Men bara för att vi är det enda fabriksteamet kommer vi inte köra långsamt och säkert.

Även om det är tunt med biltillverkare i årets upplaga av Le Mans har serien (FIA World Endurance Championship) alltid varit tekniskt intressant. Till skillnad från den hårt (sönder)reglerade Formel 1 och rally-VM är uthållighetsracing inte begränsat på samma sätt. LMP1-reglementet är mycket ledigare. Vill du använda diesel, V8:or, hybrider eller svänghjulsteknik - så kör bara. Och just detta tekniska rustningskrig har haft en positiv inverkan på våra vanliga bilar. 

"Le Mans är en enorm prövning"

I år ställer Toyota upp en hybrid med 1 000 hästkrafter på startlinjen. Alla kusarna hämtas från en 2,4-liters V6:a samt två elmotorer där den fossildrivna maskinen står för hälften. Dock kan eldrivlinan boostas upp korta stunder och levererar då över 500 kW, motsvarande 680 hästkrafter. Men det finns en begränsning - totalt får systemet inte använda mer än 8 megajoule per varv. Och även om det är något piggare än det du hittar i en Prius, är kontrollelektroniken som styr hybriddrivlinan i grunden densamma.

- Tekniköverförsel är en del av dna:t i Toyota. Inom företaget roteras personal så att de som jobbar med hybridutvecklingen kommer och jobbar inom racing och vice versa. Det är ett organiserat rotationssystem så att vi inte jobbar som separata företag och det gör att tekniken korsbefruktas, säger Pascal Vasselon.

Läs mer: Ny Teknik Insight: Här är alla våra provkörningar av el- och hybridbilar

2019 kommer dock bli det sista året för Toyotas mäktiga hybrid. Detta då reglementet ändras och LMP1-klassen i sin nuvarande form pensioneras. Exakt hur det kommer att se ut framöver är ännu inte helt fastställt, men en uttalad strävan från organisationen FIA är att det ska bli billigare att köra i klassen.

Även om det är mycket som kommer att ändras tror Pascal Vasselon att förbränningsmotorn fortfarande lär spela en central roll.

- Förbränningsmotorn har en ljus framtid tror jag. Elektrifieringen har dock utvecklats enormt och ta bara det faktum att vi i dag har en maximal bromskraftsregenerering på 500 kW. Men fullt elektrifierade bilar har inte kommit till den mognad som krävs för att kunna köra den här typen av race. Därför tycker jag att hybridkombinationen är den vettigaste lösningen just nu.

I helgen är det återigen dags för Le Mans. Hur blir då Toyotahybridens svanesång? Blir det nytt rekord i antal varv eller snabbast tid? Nej, teknikchefen tar inte ut något i förskott - främsta målet är bara att överleva dygnet.

- Le Mans är en enorm prövning och ett race i 24 timmar är aldrig en enkel sak, säger Pascal Vasselon.

12. kesäkuuta 2019 14:21:00 Categories: NyTeknik TT Nyhetsbyrån

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS
Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.41819 - Firebird 3.0 WI-V6.3.4.32939

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.