NyTeknik

Skandinaviens äldsta mänskliga dna funnet - på tiotusenårigt tuggummi

Logotyp för NyTeknik NyTeknik 17/05/2019 18:00:00 Kalle Wiklund
© Natalija Kashuba/Stockholms universitet

Några de första människor att slår ner sina bopålar i Skandinavien spottade ur sig unika dna-lämningar som vår tids forskare nu har kunnat analysera. Det rör sig om tuggade massor av kåda från björkbark, vilket används som lim i verktygstillverkning och andra typer av teknik under stenåldern.

Fynden, som är mer än 10 000 år gamla, kommer från Huseby-Klev, en tidig jakt- och fiskeplats på svenska västkusten. Det urgamla "tuggummit" hittades vid utgrävningar redan i början av 1990-talet. Men det är först i dag som forskare har tekniken som behövs för att analysera gammalt mänskligt dna.

Tuggummi alternativ till mänskliga ben för arkeologer

Ett fåtal mänskliga ben som är nästan 10 00 år gamla finns bevarade i Skandinavien. Nu kan tuggummin av den typ som hittades vid Huseby-Klev bli en viktig pusselbit och ett bra alternativ till ben i forskarnas arbete för att lära sig mer om människor liv och vardag under bland annat jägarstenåldern, som sträckte sig mellan 10.000 f.Kr. och 4.000 f.Kr.

Läs mer: Arkeologer hittade 140 offrade barn

- Dna från gamla tuggummin har en enorm potential, inte bara för att spåra ursprung och rörelsemönster för individer och grupper för länge sedan, men också för att ge insikter i deras sociala relationer, sjukdomar och kost, säger Per Persson på Kulturhistorisk museum i Oslo, som utförde dnaanalys-arbetet i samarbete med Stockholms universitet.

- Faktum är att dna från dessa nyligen undersökta tuggummin är det äldsta humana dna:t som hittills analyserats från detta område. Mycket av vår historia är synlig i det dna vi bär med oss, så vi försöker leta efter dna var vi än tror vi kan hitta det, säger Anders Götherström vid Arkeologiska forskningslaboratoriet vid Stockholms universitet.

Verktygen tillverkades med teknologi från dåtidens Ryssland

Dna:t som har utvunnits från de tuggade massorna kommer från en kvinna och två män, som alla hade en nära genetisk samhörighet med andra jägar-samlare i Sverige, samt andra tidiga befolkningsgrupper i istidens Europa.

Läs mer: Så kan egyptierna ha byggt pyramiderna

Intressant nog kommer teknologin som användes för att tillverka verktygen som människorna vid Huseby-Klev producerade från det som i dag är Ryssland. Fyndet överrensstämmer med tidigare studier, som visar att dåtidens Skandinavien koloniserades från två olika håll.

- Vår demografiska analys tyder på att den genetiska sammansättningen hos Huseby-Klev-individerna visar mer likhet med västerländska jägare-samlare än östeuropeiska jägare-samlare, säger Emrah Kirdök vid Stockholms universitet, som gjorde populationsgenetiken på dna:t.

Läs mer från Microsoft News:

M väcker misstroende mot Strandhäll

Skola stängd efter hot - elever skickas hem

Ny studie: Ett glas vin bra för viss åldersgrupp